Ondersteuning witte en oranje gang

In elke klas werken leerkrachten en het bijhorende multidisciplinaire team samen om de beste ondersteuning te voorzien voor elke leerling. Het multidisciplinaire team bestaat uit collega’s met uiteenlopende expertise: klasondersteuning, kinderverzorging, verpleging, kinesitherapie, logopedie, ergotherapie, psychologie, …

De ondersteuning wordt op klas-, groeps- of kindniveau ingevuld afhankelijk van de specifieke zorg-, opvoedings- en onderwijsbehoeften. Dit wordt met het volledige team besproken op de klassenraad en samengevat in het GHP (groepshandelingsplan) of IHP (individueel handelingsplan) van een leerling.

Hieronder lees je welke ondersteuning onder meer wordt aangeboden aan onze leerlingen type 2 en type 4 binnen team wit en team oranje.

Teamoverleg

Klasondersteuning

Ondersteuning in de klas

Klasondersteuners bieden een aantal uren per week ondersteuning op klasniveau en werken heel nauw samen met de leerkrachten.

Een BLOA-leerkracht (Bijzondere Leerkracht Ondersteunende Activiteiten) ondersteunt de leerkrachten bij huishoudelijke, zelfredzaamheids- en bewegingsactiviteiten zoals wandelen, ontbijt, eetbegeleiding, winkelbezoek, rolstoeldansen, fietsen, snoezelen, enzovoort.

Aan de hand van de methode Rekenlijn helpt een rekenondersteuner bij het oefenen van de functionele rekenvaardigheden.

Kinderverzorging & verpleging

Verpleging op school

De kinderverzorgers worden ingezet bij eetbegeleiding, zindelijkheidstraining en algemene verzorging. Dit laatste gebeurt in samenwerking met de externe dienst ’t Zorghuis.

Op onze school is elke dag een verpleegkundige aanwezig, die instaat voor dagelijkse en medische verzorging, eetbegeleiding, het toedienen van medicatie en EHBO. 

Eetbegeleiding

Er wordt in onze school heel sterk geïnvesteerd in de eetbegeleiding bij onze kinderen in de kleuter- en zorgstroom, want het is zo’n belangrijk onderdeel in hun ontwikkeling. We proberen zoveel mogelijk te streven naar één-op-één begeleiding, volgens de noden van de kinderen.

Foto onder constructie

Kinesitherapie

Gebruik van orthopedische hulpmiddelen in de klas

Onze kinesitherapeuten begeleiden onze leerlingen bij de motorische ontwikkeling.

Hieronder volgt een woordje uitleg bij enkele therapievormen en ondersteuningen die geboden worden op school.

Kinderen met een motorische beperking worden vanzelfsprekend van dichtbij opgevolgd.

Bobath-therapie

Dit is een therapie voor onze type 4 kinderen met neuro-motorische ontwikkelingsstoornissen (o.a. hersenverlamming, spieraandoeningen, syndromen, …)

Foto onder constructie
Psychomotorische ondersteuning

Bewegingen worden door ons denken gestuurd en vragen lichaamskennis, aandacht & focus, ruimtelijke oriëntatie, motorische planning.

Psychomotorische ondersteuning helpt hierbij en wordt gegeven aan kinderen met een vertraagde motorische ontwikkeling of  ontwikkelingsstoornissen. (o.a. DCD, ASS, ADHD).

Verstrekker orthopedische hulp

Een specialist in orthopedische hulpmiddelen (rolstoelen, prothesen,…) biedt binnen een vast uurrooster ondersteuning op school in functie van de maatopnames, opvolging van apparaten en andere hulpmiddelen.

 

Sherborne-therapie

Sherborne is een bewegingstherapie die focust op persoonlijkheidsontwikkeling, ruimtelijk besef, lichaamsbesef,…

De groepstherapie is gericht op het ontwikkelen van zelfvertrouwen en vertrouwen in de ander.

Aquatherapie

Tijdens de reguliere zwemlessen krijgen leerlingen met een motorische beperking kinesitherapie in het water.

Water heeft een ontspannend effect op de spieren en de gewrichten.

Foto onder constructie

Logopedie

Samen lezen in de klas

Onze logopedisten begeleiden onze
leerlingen bij de ontwikkeling van communicatie en taal.

We geven hieronder een woordje uitleg bij enkele methodes en ondersteuningen op vlak van logopedie.

Communicatiekaarten (Ondersteunde Communicatie)

In het kader van Ondersteunde Communicatie werken we met communicatiekaarten en andere communicatiesystemen op basis van foto’s, prenten en pictogrammen.

Indien nodig zullen we na overleg met de ouders en externe diensten een spraakcomputer of -tablet inzetten waarop ook met communicatiekaarten gewerkt wordt.

Wij zijn een trotse SMOG-school
SMOG (Ondersteunde Communicatie)

Alle begeleiders op school hebben geleerd om te Spreken Met Ondersteuning van Gebaren (SMOG). Dit is de basiscommunicatiestijl bij het omgaan met alle kinderen op school.

Dat we een SMOG-school zijn komt niet alleen niet of moeilijk sprekende leerlingen ten goede. Het heeft ook voordelen voor leerlingen die beter spreken.

Methode Hokus Pokus

De logopedist komt wekelijks in de kleuter- en zorgklassen om samen met de leerkracht de basisvaardigheden voor communicatie te oefenen aan de hand van de methode Hokus Pokus.

We gebruiken verschillende (thema)dozen, waaruit we concreet materiaal, muziek en belevingselementen (auditieve, visuele, tactiele prikkels) toveren.

Hokus Pokus in de klas
MSST (MultiSensory StoryTelling)

Bij Multisensory Storytelling gaan we interactief een zintuiglijk verhaal voorlezen gebaseerd op de concrete leefwereld van het kind/ de kinderen. We gebruiken tijdens het verhaal voorwerpen om de kinderen zintuiglijk te prikkelen.

Functioneel lezen

We maken gebruik van een zelf uitgewerkte map ‘Functioneel lezen’, waarin onder andere pictolezen en globale woordherkenning aan bod komen aansluitend bij een thema uit het dagelijks leven. Meer gevorderde lezers krijgen leesoefeningen die ook echt bruikbaar zijn binnen hun leefwereld.

Liever lezen

Liever Lezen is een leesprogramma dat we gebruiken om letterkennis te verwerven en een eerste leeservaring op te doen via pictolezen en het gebruik van klankgebaren.

Foto onder constructie

Ergotherapie

'Bimmen' in de klas

Onze ergotherapeuten zorgen voor begeleiding bij dagdagelijkse bezigheden en stimuleren leerlingen om hierin zelfstandiger te worden.

Ze besteden ook veel aandacht aan de ontwikkeling van de fijnmotorische basisvaardigheden (bv. knippen, scheuren, prikken, grijpen en loslaten, …), de functionele schrijfvaardigheden en de zintuiglijke ontwikkeling.

Hieronder een kort woordje uitleg bij enkele specifieke elementen uit de werking op onze school waarbij onze ergotherapeuten ingezet worden.

Sensopathische activiteiten

Tijdens sensopathische activiteiten ontdekt de leerling de wereld door middel van zijn zintuigen. Ook snoezelen (zie verder) is een sensopathische activiteit.

We laten de kinderen spelend en ontdekkend leren met allerlei voorwerpen, meestal zonder vaste vorm (klei, zand, gras, …).  

Snoezelen

Ons hele multidisciplinaire team is opgeleid om de methode ‘snoezelen’ volgens de noden van de kinderen in te zetten. Dit gebeurt zowel in de klas als in onze professioneel ingerichte snoezelruimte.

Bij het snoezelen richten we ons op het zintuiglijk leren en ontdekken, de sociaal-emotionele ontwikkeling, communicatie en interactie. 

Snoezelen in de snoezelruimte
Foto onder constructie
Aanpak schrijfmotoriek

De ergotherapeuten bewaken de schoolbrede afspraken rond de vormgeving van letters bij het schrijven. Onze school heeft bovendien een schooleigen lettertype ontwikkeld voor getypte teksten dat binnen de begeleidingen gebruikt wordt.

BIM-methode

De BIM-werkwijze (Beleven In Muziek) is een lichaamsgerichte methode met instrumentale muziek. ‘Bimmen’ vormt een vast onderdeel van het weekschema binnen de kleuter- en zorgstroom.