Ondersteuning gele en rode gang
In elke klas werken leerkrachten en het bijhorende multidisciplinaire team samen om de beste ondersteuning te voorzien voor elke leerling. Het multidisciplinaire team bestaat uit collega’s met uiteenlopende expertise: klasondersteuning, kinderverzorging, verpleging, kinesitherapie, logopedie, ergotherapie, psychologie, …
De ondersteuning wordt op klas-, groeps- of kindniveau ingevuld afhankelijk van de specifieke zorg-, opvoedings- en onderwijsbehoeften. Dit wordt met het volledige team besproken op de klassenraad en samengevat in het GHP (groepshandelingsplan) of IHP (individueel handelingsplan) van een leerling.
Hieronder lees je welke ondersteuning onder meer wordt aangeboden aan onze leerlingen type basisaanbod en type 4 binnen team geel en team rood.
Wanneer het lezen, spellen of schrijven niet vanzelfsprekend is voor de leerling, kan compenserende software helpen. Bv. voorleessoftware, beeldwoordenboeken, dicteerfunctie, spellingscontrole, werkwoordondersteuning, spraak-naar-tekst, …
Dit soort hulpmiddelen neemt de obstakels in het leerproces weg, waardoor leerlingen de motivatie voor het leren terugvinden.
Lezen vormt de basis van het leren. Graag lezen zorgt voor goed lezen en dus ook voor goed leren. We werken daarom in onze klassen met LIST, een methodiek om leesplezier te bevorderen, leesmotivatie te verhogen, leerlingen vlotter te laten lezen en ze te laten lezen met meer leesbegrip.
Graag lezen stimuleren, begint bij een gepast boek kunnen aanbieden. Daarom zorgen we natuurlijk ook voor een uitgebreide schoolbib.
In de klas werken we met onthoudkaartjes op maat van de leerling. Elke leerling houdt in zijn of haar boekje de hulpmiddeltjes bij die hem of haar helpen bij specifieke uitdagingen.
Dat kan over van alles gaan, bv. rekenen, spelling, socio-emotionele inzichten,…
Op het einde van de schoolcarrière bij ons krijgen onze schoolverlaters hun gepersonaliseerde onthoudboekje mee.
Onze logopedisten en klasleerkrachten ontwikkelden een eigen visualisatie van de spellingsregels op deze overzichtelijke kaart. De spellingskaart wordt op dezelfde manier gebruikt in al onze klassen. Zo zorgen we voor continuïteit en overzichtelijkheid. Leerlingen krijgen de kaart ook mee naar het secundair onderwijs.
Leren en kennis verwerven doe je het best door in te zetten op verschillende leerkanalen. ‘Leren met je handen’ is daar één heel belangrijke van. Wij bieden in elke klas op de rode gang dan ook technieklessen aan onder leiding van onze techniekleerkracht. Zo zetten onze leerlingen theoretisch verworven kennis om in de praktijk.
Onze leerlingen hebben vaak al een heel parcours afgelegd voor ze bij ons terecht komen. Soms brengen ze een rugzakje mee of beschikken ze nog niet over de nodige vaardigheden om sociaal vaardig met zichzelf en anderen om te gaan.
Via onze atelierwerking en de Rots en Water-lessen bevorderen wij de positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties. Zo voorkomen en/of verminderen we problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om).
Welke overtuigingen kinderen hebben over hun eigen intelligentie, kwaliteiten en talenten, speelt een cruciale rol in hun leerproces. Daarom ondersteunen onze ergotherapeuten de klasleerkrachten in het stimuleren van een ‘growth mindset’ bij onze leerlingen.
Kinderen met een fixed mindset of een statische denkstijl geloven niet dat zij de sleutel in handen hebben om te groeien. (Ik kan het of ik kan het niet) Kinderen met een op groei gerichte denkstijl gaan ervan uit dat oefenen, doorzetten en open staan voor feedback een verschil maakt in wat ze (zullen) begrijpen, kennen en kunnen. (Ik kan het nóg niet) In onze lessen ‘leren leren’ en ‘mindset’ geven we de nodige aandacht aan het stimuleren van die op groei gerichte denkstijl.
M.E.G.A. staat voor Mijn Eigen Goede Antwoord. Onze schoolverlaters uit de rode gang zijn bijna klaar om naar het secundair onderwijs te vertrekken. We willen ze extra weerbaar maken voor de nieuwe invloeden waarmee ze in aanraking zullen komen.
Het M.E.G.A.-project is een lessenreeks waarin leerlingen hun mening leren formuleren over verschillende thema’s zoals opgroeien, conflicten, grenzen verleggen, drugs en alcohol, veilig internetten en stress.